De V.Z.W. "Studiekring Guvelingen", met aangesloten oud-leerlingen, fruit- en aardbeientelers, nodigt haar leden uit op voor een studieavond in de Wintertuin van de TUINBOUWSCHOOL ONZE-LIEVE-VROUW, Diestersteenweg 146, te 3800 Sint-Truiden, op VRIJDAG 12 december 2008, om 19.30 uur.
1. Actualiteiten in bewaring door Ann Schenk - Vlaams centrum voor Bewaring van Tuinbouwproducten.
Op dit moment zit ons fruit "veilig" in de koelcellen. Maar wat heet "veilig"? We overlopen met u de aandachtspunten van de koeling van het moment. Het fruit heeft zijn zwakke en sterke punten in 2008. Hoe gaan we er het best mee om en hoe kunnen we misschien problemen vermijden voor volgend seizoen?
2. Actualiteiten rond parasitaire bewaarziekten en hun bestrijding door Piet Creemers, pcfruit Kerkom.
Vooreerst wordt ingegaan op de verschillende schimmelsoorten die vruchtrot op de fruitboom en tijdens de bewaring kunnen veroorzaken. Speciale aandacht zal gaan naar een aantal vruchtrotschimmels zoals Sphaeropsis en Phialophora malorum die de laatste jaren meer worden waargenomen.
Verder wordt de evolutie in het bestrijdingsprogramma besproken met de komst van Switch in 2008. Daarnaast komt de residuproblematiek aan bod met de export naar Rusland en de beperkingen van het aantal residuen dat door een aantal warenhuisketens wordt opgelegd.
Tenslotte worden enkele alternatieve bestrijdingsmethoden besproken die deel uitmaken van het huidige onderzoek binnen pcfruit.
Iedereen is welkom. Er is steeds gelegenheid om zich lid te maken van Studiekring Guvelingen.
‘Bewaring appel en peer in 2008-2009’
Reacties
Dag Pieter,Ik weet niet of ik bovenstaande moet lezen als een omvrjcihsing van een feitelijkheid of van een wenselijkheid of van beide of van nu eens de e9ne en dan weer de andere.Hoe dan ook vind ik het een flauw referentiekader. Het helpt je misschien persoonlijk in je streven zicht te hebben op het geheel, maar vanuit mijn perspectief leef je in een "waan" (ikzelf uiteraard ook).1. De voorstelling van het collectief als een organisme duikt (na een passage bij de Romeinen wanneer het plebs naar de Mons Sacer trok) op doorheen de Duitse Romantiek en tegen de achtergrond van de Duitse e9e9nmaking, in het bijzonder bij de natuurwetenschapper Ernst Haeckel (die zich toen zoals elke geleerde zowel met natuurwetenschappelijke als mens- en maatschappijwetenschappelijke thema's bezig hield).a. De visie van een organisme als een collectief van cellen die van elkaar afhankelijk zijn is geen cliche9. Want een cliche9 is correct, alleen zo veel keer herhaald dat het vervelend wordt ze nog eens te moeten horen of lezen. Geen enkele theoretische bioloog zal die omvrjcihsing goedkeuren, dat is goed voor biologie voor 12-15 jarigen. Omdat ons organisme niet zo is ontstaan en niet zo functioneert. De media tussen de cellen, de waterachtige substanties - bloed, lymfe - die zorgen voor de verbindingen tussen de cellen zijn nl. niet als "medium" ontstaan maar als "milieu/omgeving" waarin voorheen eencellige wezens voortkwamen. (Vandaar dat we hoogstwaarschijnlijk als "herinnering" eraan onze lichaamstemperatuur op 37 houden, wat beschouwd wordt als de temperatuur van het oceanisch milieu miljoenen jaren geleden.) Wij hebben in onze Westerse traditie ook veel te veel leren denken in vaste substanties. Vandaar het succes van de anatomische kijk op onszelf (e0 la Vesalius). Maar de anatomie heeft zich ontwikkeld op basis van de studie van lijken, van dode lichamen. De Chinese geneeskunde daarentegen gaat uit van energiestromen, en dus van de mens als een dynamisch systeem. (Vandaar dat de Westerse geneeskunde scoort op het vlak van chirurgie en de Chinese veel meer op het vlak van preventie en het algemeen gezondheidsgevoel). De organicistische visie op het lichaam strookt ook niet met ons vermogen levende delen te vervangen door anaorganisch materiaal of bionische systemen. De cybernetica (in welk milieu ik internationaal jaren heb vertoefd) is helaas heel wat gecompliceerder als het de zelforganisatie van levende systemen betreft, en nog meer voor zichzelf sturende systemen (zoals de mens).b. de overheveling dan van het biologische naar het collectief als een organisme: day is pas totalitair. Niet ten onrecht was e9e9n van de slogans en graffiti van de Nazi's: "Een Duitser verhoudt zich tot Duitsland zoals een lichaamscel zich verhoudt tot het lichaam."Het is via deze visie dat de 20ste-eeuwse sociologie heeft gepoogd de samenleving te sturen en onder controle te brengen." Vanuit het marxisme werd opgeworpen dat deze organisme-visie de sociale tegenstellingen, en hun rol van motor van sociale ontwikkeling, negeert. Vanuit het liberalisme werd de controle over de individuen, die bij u in uw omvrjcihsing m.i. verschijnt als morele plicht of dwang (wat hetzelfde is) van de individuen, aan de kaak gesteld. Hoe dan ook het failliet van deze visie was zo groot dat er tegenwoordig geen sociologie als wetenschap meer bestaat (er is nu alleen nog "social theory" en "cultural theory").(vervolg hieronder) door Gustavo
Cheers Tam. Yep, that's definitely one of the main thnigs I need loads of the Sun's gorgeous rays.Thing is though, Sod's Law being what it is, by the time I got around to posting that the temperature was already beginning to rise. Life up to its usual stunt of doing anything to make me out a liar.Y'see, the post was in draft mode for about a week that's about how long it takes me to do one at the mo'. Somewhere along the way I seem to have acquired the persona of a feeble-minded old codger. All I've gotta do now is think of a way to turn that to my advantage door Herminia