“Plus est en nous »
“Het verschil maken. Zich onderscheiden. Daarover gaat het in het leven”. Rudi Timmermans en zijn vrouw Karolien weten zeer goed waarmee dat ze bezig zijn en willen zich duidelijk onderscheiden van de grijze middenmoot in fruitteeltland. Zij brengen deze overtuiging ook daadwerkelijk in de praktijk op hun fruitbedrijf “Timco-fruit” in Kortessem.
Rudi is een gedreven ondernemer die van bij de opstart van zijn bedrijf geopteerd heeft om de dingen niet gewoon te doen. Hij heeft gekozen voor het iets moeilijkere traject waarbij elke keuze uitgebreid beredeneerd wordt. Niet meelopen met de grote groep maar weloverwogen en zeer planmatig werken aan een gestage groei kenmerkt Timco fruit.
Productkeuze
Dit begint volgens Rudi en Karolien reeds met de keuze van het product dat men gaat telen. Wat wil de markt? Waarmee kunnen we effectief een meerwaarde realiseren? Waarmee kunnen we onze afnemers ook hun brood laten verdienen? Van bij de opstart van hun bedrijf hebben Rudi en Karolien gekozen voor zeer specifieke producten die eerder in het luxesegment kunnen gepositioneerd worden. Ook hebben zij gekozen voor een beperkte range van producten omdat ze ervan uitgaan dat men niet alles optimaal kan verzorgen indien men met teveel dingen tegelijkertijd bezig is. Rudi heeft duidelijk de kaart gekozen van de peren wat mede door de positieve marktevoluties voor dit product zeer succesvol was. Daarnaast koos Karolien, die in een vorig leven de interne keuken van een telersvereniging als directiesecretaresse mee beredderde, voor de teelt van frambozen. Deze twee teelten zijn in de arbeidsorganisatie volledig complementair zodat er ook nog voldoende tijd overblijft om te leven.
Ouderlijk bedrijf
In 1985 kwam Rudi in het ouderlijk bedrijf terecht dat toen vooral met de teelt van aardbeien, frambozen en hardfruit actief was. Beginjaren ’90 moesten alle aardbeien wijken voor de grote opmars van frambozen. Ook de appelaanplantingen verdwenen omwille het niet rendabel zijn en het niet passen in de arbeidsplanning. In 1992 bereikte vader Jef de pensioengerechtigde leeftijd en besloten Karolien en Rudi om er voluit voor te gaan. Daarnaast zorgde de overname van een bedrijf dat bij de handelaars bekend stond voor de teelt van topkwaliteit, voor bedrijfsuitbreiding. Naast de productspecialisatie werden ook de nodige investeringen in functie van die producten optimaal beredeneerd uitgevoerd. Zo werd de bouw van een koelcomplex in fasen gerealiseerd met nu een capaciteit van 900 ton. Voor de sortering en inpak is een inpakruimte voorzien dat voldoet aan de strengste voedselveiligheidsnormen. Zo geeft naast het leveren van een kwaliteitsproduct het garanderen van veilig geproduceerd en verpakt voedsel een extra commercieel voordeel. Dit is de sleutel voor het openen van de deuren van de beste en de meest eisende grootwarenhuizen in het buitenland. Sinds 2006 bezit Timco-fruit het strenge certificaat van Nature’s Choise, de voorwaarde voor het mogen beleveren van de grootwarenhuisketen Tesco in Engeland. De traceerbaarheid van het product is één van de vele onderdelen van dit certificaat. Een intern labelsysteem maakt het mogelijk om de herkomst van een product tot in de aanplant te traceren.
Frambozen
In de teelt van frambozen gaat men ook op zoek naar het onderscheid en de meerwaarde door het telen van topkwaliteit. Hierdoor heeft men een sterk netwerk van afnemers opgebouwd die graag bereid zijn een faire prijs te betalen voor een betrouwbaar topproduct. Dit aanbieden op momenten dat er minder zijn en er toch veel vraag is, kan slechts in een goed uitgeruste klimaatskas. De vernieuwing van 6000 m² gebeurde in 2003 met vooral aandacht om een bijna jaarrondproductie te realiseren. Het idee van deze speciale constructie was na de bouw ervan reeds na 2 jaar achterhaald doordat teeltsystemen, rassen en handel snel kunnen veranderen. Zo kwamen er rassen die in het voorjaar en in het najaar een productie gaven. Om hierop te anticiperen werd gedeeltelijk overgeschakeld op een vroege teelt van rode bessen.
Kenmerkend voor dit bedrijf is ook het feit dat men steeds verder wil gaan en niet berust in hetgeen er al bereikt is. Zo werd er onlangs begonnen met de uitbouw van een plantenkwekerij voor rode besplanten. Hiervoor wordt er intens samen gewerkt met een collega teler in Spanje.
Topproduct.
Timco-fruit is dus opgebouwd rond de teelt van peren en frambozen maar daarenboven wil men zich ook wat de kwaliteit van het fruit betreft onderscheiden. Slechts het allerbeste is goed genoeg en dat uit zich dan weer in goed betaald kwaliteitsfruit. Jaar na jaar veel en dikke peren produceren is niet iedereen gegeven en vergt de nodige stielkennis. Dus ook in het zoeken naar kennis doet zich de noodzaak tot specialiseren voor.
‘Waarom veranderen van systeem als het gehanteerde goed is?’ is het motto van Rudi om peren te telen volgens de semi-langesnoei principes. De eerste perelaars werden in 1958 door zijn vader geplant op een afstand van 3,75m tussen de rijen en 1,75 m op de rij. Het idee was om de bomen te laten uitgroeien waarvoor ruimte en licht in de boom nodig zijn. Ook Rudi is in zijn nieuwe aanplantingen deze redenering steeds trouw gebleven. Daarnaast wordt een beredeneerde voeding tot op het maximum van wat mag uitgevoerd in 4 strooibeurten. De snoei en de voeding in combinatie met de giberellinen Ga4+7 (vooral kwaliteitsbevorderend) en de éénmalige toepassing van 750 gram Regalis, leveren een regelmatige oogst. 2008 is voor vele perentelers een beurtjaar waarbij vooral de nachtvorsten in het Paasweekend bepalend zijn geweest. Op het bedrijf van Rudi, perceel na perceel, is nergens sprake van een misoogst. Voor het bekomen van een egale kwaliteit wordt nauwkeurig gedund volgens het principe wat Rudi’s vader steeds hanteerde: ‘je kan het beter goed doen dan half want je moet het toch doen’!
Foto 945 en 952: ‘De ideale voeding en zettingsmaatregelen in combinatie met een uitgegroeide boom leveren jaar na jaar topproducties van hoge kwaliteit.’
Fierheid is de basis.
“Goede waar verkoopt zichzelf” is een gezegde wat zeker niet volledig klopt. Ook om te verkopen moet men inspanningen leveren en ook hier komt het erop aan om zich te onderscheiden. Beter doen, betrouwbaarder en flexibeler zijn hangt dikwijls af van de details in de verzorging van zijn producten. Deze details maken een reputatie of breken deze. Bij Timcofruit stellen we vast dat er voortdurend gezocht wordt om in alle details voortdurend vooruitgang te boeken en daardoor vind je de producten van Rudi en Karolien terug van Rusland tot op Tenerife. Hier speelt natuurlijk ook de fierheid een rol. Een product waar men jarenlang aan verbeterd heeft mag dan ook duidelijk herkenbaar zijn door middel van eigen dekvellen en aangepaste verpakkingen.
Tussenpersonen
Als geboren ondernemer probeert Rudi de afstand tussen producent en verbruiker zo kort mogelijk te houden door het uitschakelen van teveel tussenpersonen. De commercialisatie van het fruit is zodanig veranderd en niet meer vergelijkbaar met 20 jaar geleden. Een periode dat heel wat kopers/handelaars hun activiteiten stopzetten door gebrek aan opvolging. Gelukkig voelden heel wat fruittelers zich geroepen om die leemte op te vullen. Alzo hebben de fruitbedrijven hun activiteiten verbreed en naast het telen van kwaliteitsfruit misschien wel de belangrijkste schakel, de handel in eigen handen genomen.
Bij Timco-fruit is er een gezonde mix van contacten met telers, handelaars en veilingen. Iedereen vervult een belangrijke plaats in de huidige fruitwereld en verdient wederzijds respect.
Openheid
Net zoals de 3 andere genomineerde bedrijven straalt Timco-fruit openheid uit. Zonder geheimen hebben zij alle 4 in een sfeer van respect voor elkaar, ieder hun eigen invalshoeken voor het runnen van een modern fruitbedrijf, getoond. Papier zegt niet alles. Velen willen met eigen ogen eens zien of het allemaal wel realistisch is. Ook daarvoor staan deze bedrijven open en willen graag hun collega’s ontvangen tijdens een bedrijfsbezoek. Hiervoor heeft iedereen de mogelijkheid om deel te nemen aan de jaarlijkse ééndagsreis van Studiekring Guvelingen en de deelnemende bedrijven aan de wedstrijd ‘Beste fruitbedrijf 2007’ te bezoeken. Voor meer info zie pagina ??? en ???.
Eddy Leclere
Studiekring Guvelingen
Timco fruit
Zondag 13 juli 2008 om 10u40, door Eddy Leclere
Reacties
Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...