Als lid van de Gemeentelijke BegeleidingsCommissie in Sint-Truiden wordt vooral met veel aandacht uitgekeken naar de Mobiliteit in SInt-Truiden en in de deelgemeenten. Het kijken op langere termijn is hierbij noodzakelijk.
In de GBC werd op de eerste vergadering de Sneltoets 2008 uitgevoerd op het Mobiliteisplan. CD&V heeft samen met andere partijen er voor gekozen om ditt plan niet te vernieuwen om alzo alles weer niet op de lange baan te schuiven. Wel is er gekozen voor verbreding door het toevoegen van een aantal knelpunten aan dit plan:
- De verbinding van Sint-Truiden met de E40 in functie van de ontwikkeling van het bedrijventerrein maar vooral in functie van de bestaande handel, de fruithandel. Sint-Truiden huisvest op haar grondgebied de 2 belangrijkste fruitveilingen van het land. Het vlotte transport van dit fruit, verse producten, vraagt een vlotte aansluiting met grote verkeersassen in België maar ook naar Eu-ropese steden. De steeds toenemende export van fruit naar Oost-Europese gebieden brengt meer en meer moeilijkheden in het verkeer mee. De onderstaande ontwikkeling kadert evenzeer in deze problematiek.
- Het ontlasten van de dorpskernen Melveren, Ordingen en Brustem door het verder trekken van de omleidingsweg tussen Has-seltsesteenweg en Ordingendorp tot respektievelijk Diestersteenweg en Luikersteenweg. Hierdoor kan het verkeer op Melveren-centrum beperkt worden tot het plaatselijk dorpsverkeer en is er een ontlasting van de N80 doordat een groot percentage van het verkeer dat richting Diest of Hasselt moet, opgevangen wordt en ter hoogte van het kruispunt van N80 en omleidingsweg in Melveren op de N80 terecht komt.
- Bestaand parkeeraanbod aftoetsen aan rendement en capaciteit.
- Ondergrondse parkeervoorzieningen aan het speelplein Kazelhof voorzien. De verbinding met het centrum is slechts 200 m ver-der dan vanaan Europaplein. De aansluitingsmogelijkheden rechtstreeks met de N80 houdt het verkeer uit de binnenstad. De functionaliteit is veel hoger op die plaats dan op Europaplein.
- Versterking van het kruispunt van de weg Luik-Tienen aan de Naamsesteenweg ter hoogte BFV waarbij een verdubbeling van oprij- en invoegstroken de veiligheid moet verhogen.
- Duidelijke ‘omleiding’ creëren voor het snelverkeer van en naar Hasselt-Brussel via de N-O-omleiding met aangepaste kruispun-ten.